niedziela, 19 kwietnia 2015

Stroje i zwyczaje ludowe

                  Jakiś czas temu, w okolicach Wielkiejnocy rozmawiałam z koleżanką o tym, jakie lubimy wzory ludowe. Stwierdziłyśmy, że obie lubimy najbardziej kaszubskie. Przypomniało mi się, że wśród książeczek, które dostałam od jakiegoś pana w bibliotece, jest właśnie ta książeczka. Dawno nic nie pisałam na blogu i mam moim zdaniem ciekawsze książeczki niż ta, ale z myślą o J.Ch. wstawiam zdjęcia właśnie tej o zwyczajach ludowych. :)

Srtoje i zwyczaje ludowe. - Jerzy Karolak
Ilustracje- Jerzy Karolak 
Nasza Księgarnia
Wydanie I, 1956 rok, Warszawa





Mazury - śmingus


Śląsk - chodzenie z maikiem

Krakowskie - krakowiak

Podhale - krzesany

Kurpie - kupalnocka

Łowickie - na jarmarku

Kujawy - podkoziołek

Dolny Śląsk - andrzejki

Opoczyńskie - z kurkiem po dyngusie

Lubelskie - zapusty

Kaszuby - przed połowem










3 komentarze:

  1. Bardzo piękne ilustracje.Przypomniało mi się, że w dzieciństwie marzyłam o stroju Krakowianki ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja siostra cioteczna miała od 3 roku życia przez 5 lat miała ciągle ten sam strój krakowianki. Uszyty przez babcię, przejęty po starszej siostrze. Przez całe dzieciństwo męczyła się z rozpinającymi się haftkami. A gdy siostrzenica go otrzymała, ciocia poprawiła zapięcie. ;)
      I ja też marzyłam o takim stroju. ;)

      Usuń
  2. Ech, to było nas więcej, ja też marzyłam ;-))))

    OdpowiedzUsuń